Eksamen…

17/03/2010

På fredag er det psykologi eksamen. Jeg har alltid vært veldig opptatt av psykologi, hadde planer om å studere det en gang i tiden faktisk, takk gud for at jeg ikke kom inn! Psykologi er virkelig ikke min ting. Jeg er mer for behaviorismen, atferdsanalysen. Jeg synes det er mye mer logisk, mye mer givende og det gir meg mye mer å lese om det. Det kan være fordi jeg hadde atferdsanalyse først at jeg er negativ til psykologien og psykoanalysen, det ser jeg slettes ikke bort i fra, men det er virkelig atferdsanalysen som har fanget mitt hjerte.

Uansett så må jeg lese til fredag, jeg har 16. sider med begreper og eksempler som helst skal sitte sånn nogenlunde. Jeg vet med 99% sikkerhet at vi ikke får om Freuds psykoseksuelle faser, selvfølgelig gjør vi ikke det, det er jo det jeg kan best. Så da får vi sikkert om Piagets utviklingsfaser i stedet. Jeg vil forøvrig få legge til at jeg i skrivende stund er uvenn med både Freud, Piaget og Vygotskij, og synes de er en gjeng tullinger alle sammen.

Eksamenslesing har den merkelige evnen at den får alt annet som vanligvis virker gørr kjedelig til å virke ganske givende. For eksempel oppvask, klesvask og skifte sengetøy. Jeg sitter her med et brennende ønske om å skifte sengetøy akkurat nå, det har jeg aldri opplevd før. Det som er litt synd er at jeg ikke skal rikke på ræva før den psykodynamiske tenkningen sitter som støpt, sengetøyet får nok bare seile sin egen sjø denne gangen også.

Ønsk meg lykke til på fredag!

Legg igjen en kommentar

